MATEMATIKA
1. Upravte výraz:
$1-\frac{a^{2}}{1-a^{2}}-\frac{a^{2}+2a+1}{a} = \frac{a(1-a^{2})-a.a^{2}-(a+1)^{2}.(1-a^{2})}{a(1-a^{2})}=\frac{a-a^{3}-a^{3}-(a^{2}-a^{4}+2a-2a^{3}+1-a^{2})}{a(1-a^{2})}= \frac{a-2a^{3}+a^{4}+2a^{3}-2a-1}{a(1-a^{2})}=\frac{a^{4}-a-1}{a(1-a^{2})}$
2. Petr si spoří do pokladničky. V tuto chvíli má v pokladničce jen dvacetikoruny a padesátikoruny a celkem má naspořeno 870 Kč. Kolik dvacetikorun má v pokladničce, jestliže všech mincí je 27?
Druh mincí | Počet kusů | Hodnota mincí |
---|---|---|
dvacetikoruny | x | 20x |
padesátikoruny | 27-x | 50(27-x) |
celkem | 27 | 870 |
$20x+50(27-x)=870$
$20x+1350-50x=870$
$30x=480$
$x=16$
Dvacetikorunových mincí je 16 a padesátikorunových mincí je 11.
3. Která z uspořádaných dvojic [x; y] je řešení soustavy rovnic:
$4x − 5y = − 20$
$\frac{5}{2}x +\frac{1}{4}y =28$
A) [10; 12]
B) [5; 6]
C) [9; 15]
D) [12; 16]
Soustavu není nutné počítat. Stačí dosadit do první rovnice jednotlivé uspořádané dvojice a rychle přijdeme na to, že řešením je uspořádaná dvojice [10; 12].
Výpočet:
$4x − 5y = − 20$
$\frac{5}{2}x +\frac{1}{4}y =28\;\;/\times 4$
$4x − 5y = − 20$
$10x +y =112\;\;/\times 5$
$4x − 5y = − 20$
$50x +5y =560$
$54x =540$
$x =10$
4. Určete velikost úhlu.
Úhly u vrcholu C a D jsou pravné (Thaletova kružnice). Součet úhlů ve čtyřúhelníku je 360 stupňů.
360 - 138 - 90 - 90 = 42
$\alpha = 42^{o}$
ČESKÝ JAZYK
VÝCHOZÍ TEXT
Sotva však vyrazili na další pouť, uviděli skupinu větrných mlýnů, které napřahovaly svá ramena k nebi jako nestvůrné bytosti.
Graficky znázorněte stavbu souvětí, určete druhy vět.
2. Určete větné členy
Na pouť - PUČ
Mlýnů - PKN
Které - podmět
Jako bytosti - PUZ
Určete druh slov:
K - předložka
Sotva - spojka (může být i jiným slovním druhem: Sotva dýchal - příslovce, stojí-li samostatně Přijdeš večer? Sotva. - částice)
Další - přídavné jméno
Najděte přirovnání:
ramena jako nestvůrné bytosti
U slovesa napřahovaly určete mluvnické kategorie:
sloveso | osoba | číslo | čas | způsob | vid | rod | třída | vzor |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
napřahovaly | 3 | množné | minulý | oznamovací | nedokonavý | činný | 3 | kupuje |
Určete vzor slova pouť:
píseň (některé tvary podle kost 2.p.j.č a 1. a 4. p. mn.č.)
Proveďte rozbor stavby slova vyrazit:
vy/raz/it = předpona/kořen/přípona
Použijte slovo vyrazit ve větě v jiném významu:
Vyrazil klín klínem.
Utvořte zdrobnělé slovo ke slovu mlýn:
mlýnek
Utvořte 6. pád mn. č. od slova rameno:
o ramenou nebo ramenech