Slovesa vyjadřují činnost, stav nebo změnu stavu. Slovesa dělíme na určitá a neurčitá. Neurčitá nazýváme infinitiv (nedají se u nich určit mluvnické kategorie) u určitých lze mluvnické kategorie určit (osobu, číslo, čas, rod, způsob, vid, třídu a vzor).
|
Jednotné číslo
|
Množné číslo
|
---|---|---|
1.
|
JÁ (já čtu)
|
MY (my čteme)
|
2.
|
TY (ty čteš)
|
VY (vy čtete)
|
3.
|
ON, ONA, ONO (on čte)
|
ONI (oni čtou)
|
|
Popis
|
Příklad
|
---|---|---|
Přítomný
|
děj právě probíhá
|
čtu
|
Minulý
|
děj proběhl v minulosti, už se to stalo
|
četl jsem
|
Budoucí
|
děj proběhne v budoucnosti, teprve se to stane
|
budu číst
|
|
Popis
|
Příklad
|
---|---|---|
Oznamovací
|
ve větách oznamovacích a tázacích
|
Lucie čte knihu. Čte Lucie knihu?
|
Rozkazovací
|
ve větách rozkazovacích
|
Lucie, přečti si tu knihu!
|
Podmiňovací
|
s pomocným slovesem by
|
Lucie by knihu četla.
|
U sloves v podmiňovacím způsobu musíme dát pozor na určení času.
Podmiňovací způsob, přítomný čas - četla by, řekli bychom, chtěl bys.
Podmiňovací způsob, minulý čas - bývala by četla, byli bychom řekli, býval bys chtěl.
|
Popis
|
Příklad
|
---|---|---|
Činný
|
podmět je původcem děje
|
Lucie čte knihu.
|
Trpný
|
podmět není původcem děje
|
Kniha je čtena Lucií. Kniha se dobře čte.
|
Postup určení slovesného rodu
Lucie čte knihu. - Podmětem ve větě je Lucie (Kdo, co čte knihu? Lucie čte knihu), Lucie je původcem děje, protože je to ona, kdo knihu opravdu čte. ČINNÝ ROD
Kniha je čtena Lucií. - Podmětem ve větě je kniha (Kdo, co je čteno? Kniha je čtena). Kniha sama o sobě ale není původcem děje, knihu čte Lucie, která je v této větě předmětem. TRPNÝ ROD
Tvoření trpného rodu
I když se určení vidu sloves může zpočátku jevit jako složité, je to vlastně poměrně jednoduché. Stačí sloveso převést do infinitivu a určit, zda budoucí čas v infinitivu dává smysl. Jestliže infinitiv má budoucí čas, jedná se o neukončený děj, a tedy vid nedokonavý. Jestliže budoucí čas infinitivu nedává smysl, děj je ukončený a vid je dokonavý.
čtu si - číst -> budu číst -> dává smysl ->VID NEDOKONAVÝ
přečetl jsem - přečíst -> budu přečíst -> nedává smysl -> VID DOKONAVÝ
|
Koncovky
|
Vzory
|
---|---|---|
I.
|
- e
|
nese, bere, maže, peče, umře
|
II.
|
- ne
|
tiskne, mine, začne
|
III.
|
- je
|
kryje, kupuje
|
IV.
|
- í
|
prosí, trpí, sází
|
V.
|
- á
|
dělá
|
Postup při určování třídy a vzoru
Třídu u slovesa poznáme podle zakončení ve 3. osobě jednotného čísla přítomného času, oznamovacího způsobu (např. volají -> volá-> V. třída)
Vzor u slovesa poznáme na základě zakončení slovesa ve 3. osobě jednotného čísla minulého času oznamovacího způsobu. (např. zapisovat-> zapisovat – zapisuje – zapisoval) – kupovat, kupuje, kupoval.
Slovesa být, chtít, jíst a vědět jsou nepravidelná.
Slovesa můžeme rozdělit na plnovýznamová (dějová) – růst, psát, bydlet a na neplnovýznamová (pomocná), která se dále dělí na: