Štěpán Široký


Datum
Učivo
4.2.2025 C5PAD23C0T01


28.1.2025 rýsování, váhy

21.1.2025 C5PAD23C0T01
8-18
10.12.2024
dú 34-35
3.12.2024 český Slova příbuzná s obrázky II.doc M5PBD24C0T02(2posledníúlohy)

26.11.2024 český jazyk: větný člen na větu a naopak, pravopiscj-08-17.pdf matematika: M5PBD24C0T02
12.11.2024 český jazyk: předpona, kořen, přípona matematika: osová souměrnost
5.11.2024
český jazyk


22.10.2024
Český jazyk
C5PDD24C0T04


Základní skladební dvojice

podmět - vždy v 1. pádě, dát pozor na několikanásobný podmět

přísudek - vypsat celý slovesný tvar

Počet slabik

tleskám si do rytmu; k domu (2 slabiky), ke škole (3 slabiky), 

slabiku tvoří: samohláska, souhláska a samohláska, souhláska a slabikotvorná souhláska. samostatná souhláska slabiku netvoří!

Typické chyby při hledání v textu

i/y,  mě vě bě pě, s z , ú/ů, mě mně (já), zdvojené souhlásky


Specifikace požadavků

1 porozumění textu

  1. ● prokáže porozumění textu včetně nepísmenných typů textu (tabulka, graf, obrázek aj.);
  2. ● pochopí podstatu definovaného pojmu, informace z předložené definice využije připráci s jiným textem;
  3. ● rozezná hlavní myšlenku textu;
  4. ● vystihne nadpis textu na základě hlavní myšlenky textu;
  5. ● odliší podstatné informace od nepodstatných;
  6. ● nalezne v krátkém textu klíčová slova a obsahové jádro sdělení;
  7. ● posoudí úplnost/neúplnost jednoduchého sdělení;
  8. ● porovná informace ze dvou zdrojů;
  9. ● odliší fakta od domněnek;

2 komunikační a slohová výchova

  1. ● uspořádá části textu podle textové návaznosti;
  2. ● doplní podle smyslu vynechanou část textu;
  3. ● odhadne pokračování textu nebo doplní jeho předcházející část;
  4. ● rozezná část textu, v níž se autor textu přímo obrací na čtenáře;
  5. ● posoudí, zda jsou užité jazykové prostředky vzhledem ke komunikační situaci vhodné, činevhodné;
  6. ● rozezná komunikační funkci výpovědi (otázka, prosba, varování, rozkaz aj.) a posoudívhodnost užití interpunkčního znaménka v dané výpovědi, případně náležitéinterpunkční znaménko doplní;
  7. ● rozezná vybrané slohové útvary a žánry (blahopřání, dopis, dotazník, inzerát, návodk použití, oznámení, popis děje, popis pracovního postupu, popis předmětu, pozvánka,přihláška, vypravování, vzkaz, zpráva);

3 pravidla českého pravopisu

  1. ● ovládá lexikální pravopis;
  2. ● ovládá základy pravopisu morfologického (koncovky podstatných jmen a přídavnýchjmen tvrdých a měkkých, tvary zájmena já);
  3. ● ovládá základy pravopisu syntaktického (shoda přísudku s podmětem, psaní čárekv jednoduchých větných celcích);

4 slovní zásoba, tvoření slov

  1. ● postihne význam pojmenování v daném kontextu;
  2. ● postihne význam obecně známých přísloví, rčení, pořekadel, pranostik, doplní jejichchybějící část;
  3. ● porovná významy pojmenování, rozliší slova významově nadřazená, podřazená,souřadná;
  4. ● rozliší slova jednoznačná a mnohoznačná;
  5. ● uvede k daným pojmenováním synonyma (slova souznačná) a antonyma (slovaopačného významu);
  6. ● rozezná slova citově zabarvená a zdrobněliny;
  7. ● rozliší spisovné a nespisovné tvary slov / spisovná a nespisovná slova; nespisovný tvarslova / nespisovné slovo nahradí spisovným tvarem slova / spisovným slovem;
  8. ● rozezná slova příbuzná, uvede slovo příbuzné s určitým slovem;
  9. ● rozliší slovo, slabiku, hlásku (samohlásku, souhlásku, dvojhlásku);
  10. ● orientuje se ve stavbě jednoduchých slov (předpona / předponová část, kořen, přípona /příponová část);

5 skladba

  1. ● rozliší větu jednoduchou a souvětí, upraví větu jednoduchou na souvětí a naopak;
  2. ● rozezná základní skladební dvojici;
  3. ● rozezná podmět vyjádřený, nevyjádřený a několikanásobný;
  4. ● užívá vhodné spojovací výrazy, nahradí v textu / doplní do textu spojovací výraz tak, abyvýznam textu zůstal zachován;
  5. ● rozezná, zda je přímá/nepřímá řeč správně převedena do řeči nepřímé/přímé;

6 tvarosloví

7 literární výchova

  1. ● používá elementární literární pojmy při jednoduchém rozboru literárních textů (próza,poezie, drama, sloka, verš, rým, přirovnání);
  2. ● rozezná vybrané literární žánry (bajka, báseň, hádanka, komiks, pohádka, pověst,povídka, rozpočítadlo, říkanka);
  3. ● rozliší umělecký a neumělecký text, rozezná různé typy neuměleckých textů(publicistický text, populárně naučný text, slovník, encyklopedie).