Datum
|
Učivo
|
4.2.2025 |
C5PAD23C0T01
|
|
|
28.1.2025 |
rýsování, váhy |
|
|
21.1.2025 |
C5PAD23C0T01
|
8-18 |
|
10.12.2024 |
|
dú 34-35 |
|
3.12.2024 |
český Slova příbuzná s obrázky II.doc |
M5PBD24C0T02(2posledníúlohy)
|
|
26.11.2024 |
český jazyk: větný člen na větu a naopak, pravopiscj-08-17.pdf |
matematika: M5PBD24C0T02 |
|
12.11.2024 |
český jazyk: předpona, kořen, přípona |
matematika: osová souměrnost |
|
5.11.2024
|
český jazyk
|
|
|
22.10.2024
|
Český jazyk
|
C5PDD24C0T04
|
|
Základní skladební dvojice
podmět - vždy v 1. pádě, dát pozor na několikanásobný podmět
přísudek - vypsat celý slovesný tvar
Počet slabik
tleskám si do rytmu; k domu (2 slabiky), ke škole (3 slabiky),
slabiku tvoří: samohláska, souhláska a samohláska, souhláska a slabikotvorná souhláska. samostatná souhláska slabiku netvoří!
- Samohlásky krátké : A,E,I,Y,O,U.
- Samohlásky dlouhé: Á,É,Í,Ý,Ó,Ú,Ů
- Dvojhláska: OU.
- Souhlásky tvrdé: H,CH,K,R,D,T,N.
- Souhlásky měkké: Ž,Š,Č,Ř,C,J,Ď,Ť,Ň
- Souhlásky obojetné: B,F,L,M,P,S,V,Z.
- Souhlásky slabikotvorné: R, L
Typické chyby při hledání v textu
i/y, mě vě bě pě, s z , ú/ů, mě mně (já), zdvojené souhlásky
Specifikace požadavků
1 porozumění textu
- ● prokáže porozumění textu včetně nepísmenných typů textu (tabulka, graf, obrázek aj.);
- ● pochopí podstatu definovaného pojmu, informace z předložené definice využije připráci s jiným textem;
- ● rozezná hlavní myšlenku textu;
- ● vystihne nadpis textu na základě hlavní myšlenky textu;
- ● odliší podstatné informace od nepodstatných;
- ● nalezne v krátkém textu klíčová slova a obsahové jádro sdělení;
- ● posoudí úplnost/neúplnost jednoduchého sdělení;
- ● porovná informace ze dvou zdrojů;
- ● odliší fakta od domněnek;
2 komunikační a slohová výchova
- ● uspořádá části textu podle textové návaznosti;
- ● doplní podle smyslu vynechanou část textu;
- ● odhadne pokračování textu nebo doplní jeho předcházející část;
- ● rozezná část textu, v níž se autor textu přímo obrací na čtenáře;
- ● posoudí, zda jsou užité jazykové prostředky vzhledem ke komunikační situaci vhodné, činevhodné;
- ● rozezná komunikační funkci výpovědi (otázka, prosba, varování, rozkaz aj.) a posoudívhodnost užití interpunkčního znaménka v dané výpovědi, případně náležitéinterpunkční znaménko doplní;
- ● rozezná vybrané slohové útvary a žánry (blahopřání, dopis, dotazník, inzerát, návodk použití, oznámení, popis děje, popis pracovního postupu, popis předmětu, pozvánka,přihláška, vypravování, vzkaz, zpráva);
3 pravidla českého pravopisu
- ● ovládá lexikální pravopis;
- ● ovládá základy pravopisu morfologického (koncovky podstatných jmen a přídavnýchjmen tvrdých a měkkých, tvary zájmena já);
- ● ovládá základy pravopisu syntaktického (shoda přísudku s podmětem, psaní čárekv jednoduchých větných celcích);
4 slovní zásoba, tvoření slov
- ● postihne význam pojmenování v daném kontextu;
- ● postihne význam obecně známých přísloví, rčení, pořekadel, pranostik, doplní jejichchybějící část;
- ● porovná významy pojmenování, rozliší slova významově nadřazená, podřazená,souřadná;
- ● rozliší slova jednoznačná a mnohoznačná;
- ● uvede k daným pojmenováním synonyma (slova souznačná) a antonyma (slovaopačného významu);
- ● rozezná slova citově zabarvená a zdrobněliny;
- ● rozliší spisovné a nespisovné tvary slov / spisovná a nespisovná slova; nespisovný tvarslova / nespisovné slovo nahradí spisovným tvarem slova / spisovným slovem;
- ● rozezná slova příbuzná, uvede slovo příbuzné s určitým slovem;
- ● rozliší slovo, slabiku, hlásku (samohlásku, souhlásku, dvojhlásku);
- ● orientuje se ve stavbě jednoduchých slov (předpona / předponová část, kořen, přípona /příponová část);
5 skladba
- ● rozliší větu jednoduchou a souvětí, upraví větu jednoduchou na souvětí a naopak;
- ● rozezná základní skladební dvojici;
- ● rozezná podmět vyjádřený, nevyjádřený a několikanásobný;
- ● užívá vhodné spojovací výrazy, nahradí v textu / doplní do textu spojovací výraz tak, abyvýznam textu zůstal zachován;
- ● rozezná, zda je přímá/nepřímá řeč správně převedena do řeči nepřímé/přímé;
6 tvarosloví
- ● rozezná ohebné i neohebné slovní druhy (s výjimkou částic);
- ● užívá ohebné slovní druhy v gramaticky správném tvaru;
- ● vytvoří větu, v níž určité slovo je jiným slovním druhem než ve výchozím textu;
- ● určí pád, číslo, rod a vzor podstatných jmen;
- ● určí druh a vzor přídavných jmen;
- ● určí mluvnické kategorie sloves (osoba, číslo, způsob, čas);
7 literární výchova
- ● používá elementární literární pojmy při jednoduchém rozboru literárních textů (próza,poezie, drama, sloka, verš, rým, přirovnání);
- ● rozezná vybrané literární žánry (bajka, báseň, hádanka, komiks, pohádka, pověst,povídka, rozpočítadlo, říkanka);
- ● rozliší umělecký a neumělecký text, rozezná různé typy neuměleckých textů(publicistický text, populárně naučný text, slovník, encyklopedie).